Pengembangan Media Wayang Zootopia untuk Meningkatkan Keterampilan Menyimak Anak Usia Dini

Authors

  • Siti Fatimah Mahasiswa Fakultas Pendidikan, Sosial dan Teknologi, Universitas Muhammadiyah Kuningan
  • Erik Wahyudin Universitas Muhammadiyah Kuningan

DOI:

https://doi.org/10.62719/diksi.v4i2.108

Keywords:

ADDIE, Early Childhood, Learning Media, Listening Skills, Puppet, Zootopia

Abstract

This study aims to develop and test the effectiveness of Zootopia Wayang media in improving the listening skills of 5-6-year-old children at Al Misbah Kindergarten. Listening skills are an important foundation in language development, but many children still experience difficulties due to the lack of interesting learning media. This study used the R&D model with the ADDIE approach. The media was developed using animal characters made of plywood, painted with bright colours, and equipped with a safe moving stick. The results of expert validation showed that this media was very feasible to use (average feasibility >84%). The effectiveness test with a one-group pretest-posttest design on 20 children showed an increase in the average score from 20.35 to 34.05. The results of the Wilcoxon test showed a significant difference (p = 0.000), with an N-Gain of 0.7003 (high category). In conclusion, Zootopia Wayang media is effective and feasible to use as a learning innovation to improve the listening skills of early childhood

References

Etnawati, S. (2022). Implementasi Teori Vygotsky Terhadap Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan, 22(2), 130–138. https://doi.org/10.52850/jpn.v22i2.3824

Fachriza, A. (2020). The Effect of Audio Podcast Application on Guessing Meaning Skill on Teaching Listening Comprehension. Educan : Jurnal Pendidikan Islam, 4(1), 96. https://doi.org/10.21111/educan.v4i1.3993

Guslinda, dan D. R. K. (Ed.). (2018). Media Pembelajaran Anak Usia Dini. CV.Jakad.

Hamidah, Siwiyanti, A. (2020). Penerapan Metode Bermain Peran dalam Pemahaman Bahasa Anak Usia Dini. Jurnal Jendela Bunda, 7(2), 58–71.

Iskandar Wassid, D. (Ed.). (2011). Strategi Pembelajaran Bahasa. Rosdakarya.

Ismail, F., Darwis, M. A., Halifah, S., & Tiara, T. A. S. (2023). Meningkatkan Keterampilan Menyimak melalui Metode Mendongeng Menggunakan Media Kertas Gambar pada Usia Anak Kelompok B di TK Grand Laugi Parepare. Anakta : Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(1), 6–10. https://doi.org/10.35905/anakta.v1i1.3299

Kholilullah, Hamdan, H. (2020). Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini. Jurnal Penelitian Sosial Dan Keagamaan, 10(Juni), 75–94.

Lestariningsih, M. D., & Parmiti, D. P. (2021). Meningkatkan Kemampuan Kosakata Anak Usia Dini melalui Media Wayang Papercraft. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 9(1), 71. https://doi.org/10.23887/paud.v9i2.35944

Mailani, O., Nuraeni, I., Syakila, S. A., & Lazuardi, J. (2022). Bahasa sebagai Alat Komunikasi dalam Kehidupan Manusia. Kampret Journal, 1(1), 1–10. https://doi.org/10.35335/kampret.v1i1.8

Mukhlisin, M. (2021). Wayang sebagai Media Pendidikan Karakter (Perspektif Dalang Purwadi Purwacarita). Attaqwa, 17(02), 132–139.

Mustiningtyas, P., Wahono, & Sa’ida, N. (2022). Hubungan Keterampilan Menyimak Cerita pada Anak Usia Dini dengan Penggunaan Media Animasi Audio Visual dalam Pembelajaran di KB At-Taqwa Tahun Pelajaran 2021/2022. Conference of Elementary Studies, 1(1), 403–427. https://journal.um-surabaya.ac.id/index.php/Pro/article/view/14982/5447

Permendikbud No 137. (2014). Standar Nasional Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Educhild : Pendidikan Dan Sosial, 10(1), 6. https://doi.org/10.33578/jpsbe.v10i1.7699

Setiawan, A. (2024). Pengembangan Media Wayang Berbasis Kearifan Lokal untuk Meningkatkan Literasi Budaya Siswa Kelas 5 Sekolah Dasar. Dawuh Guru: Jurnal Pendidikan MI/SD, 4(2). https://journal.ipmafa.ac.id/index.php/dawuhguru/article/view/1112

Shofia, M., & Dadan, S. (2021). Media Pembelajaran untuk Anak Usia Dini di Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Pendidikan Tambusai, 05(01), 1560–1561.

Suardipa, I. P. (2020). Sociocultural-Revolution Ala Vygotsky dalam Konteks Pembelajaran. Jurnal Widya Kumara Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(2), 48–58.

Suci, W. (2023). Keterampilan Berbahasa Anak Usia Dini. Badan Pengembangan Dan PemSuci, W. (2023). Keterampilan Berbahasa Anak Usia Dini. Badan Pengembangan Dan Pembinaan Bahasa Kementrian Pendidikan Dasar Dan Menengah. Https://Badanbahasa.Kemdikbud.Go.Id/Artikel-Detail/3963/Keterampilan-Berbahasa-Anak-Usia-Di. https://badanbahasa.kemdikbud.go.id/artikel-detail/3963/keterampilan-berbahasa-anak-usia-dini#:~:text=Keterampilan berbahasa anak dapat diidentifikasi berdasarkan aspek-aspek keterampilan berbahasa,%2C dan 4) keterampilan menulis.

Tarigan (Ed.). (2015). Menyimak sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. ANGKASA.

Undang-Undang Repuklik Indonesia Nomor 20 tentang Pendidikan Indonesia, 1 (2003). https://jdih.kemdikbud.go.id/sjdih/siperpu/dokumen/salinan/UU_tahun2003_nomor020.pdf

Downloads

Published

2025-08-28