Penggunaan Media Audio Visual untuk Menguatkan Daya Ingat tentang Asmaul Husna

Authors

  • Hisni Fauziah Universitas Muhammadiyah Kuningan
  • Sopian Asep Nugraha Universitas Muhammadiyah Kuningan

DOI:

https://doi.org/10.62719/diksi.v4i2.112

Keywords:

Audio Visual, Asmaul Husna, Early Childhood, Memory

Abstract

Memory skills in early childhood need to be stimulated, as this memory ability is one of the cognitive abilities that children need to develop. So, one way to strengthen early childhood memory is through audio-visual media. The purpose of this study is to investigate the ability to recall early childhood memories in Kober Al-Istiqomah after being exposed to audio-visual media. This study employs a qualitative descriptive research method. The population of this study consists of all Kober Al Istiqomah students, totalling 10 individuals. The research sample was 5 people. The instruments of this research are interviews and observations. The results of the study indicate that the use of visual media can be an effective approach to enhancing the memory of Asmaul Husna in early childhood

References

Aisyah, N. S., & Nugraha, S. A. (2023). Metode Pembiasaan dalam Mengembangkan Kecerdasan Spiritual Anak. Jurnal Pelita PAUD, 8(1). doi:10.33222/pelitapaud.v8i1.3281

Arofah, N. (2019). Implementasi Teori Behaviorisme terhadap Pembiasaan Membaca Asmaul Husna. Jurnal Paedagogia, 8(1).

Fadilah, A., Nurzakiyah, K. R., Kanya, N. A., Hidayat, S. P., & Setiawan, U. (2023). Pengertian Media, Tujuan, Fungsi, Manfaat dan Urgensi Media Pembelajaran. Journal of Student Research, 1(2). doi:doi.org/10.55606/jsr.v1i2.938

Gunawan, H. (2014). Pendidikan Karakter. Bandung.

H, B. (n.d.). Penerapan Media Audio Visual dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam pada Materi Asmaul Husna di SD Negeri 03 Muara Kemumu Kabupaten Kepahiang. Jurnal Pendidikan Profesi Guru. Retrieved from http://studentjournal.iaincurup.ac.i

Hanizon, W. (2021). Peningkatan Kemampuan Hafalan Asmaul Husna melalui Media Audio Visual di SD Negeri 02 Campago Guguak Bulek, Kecamatan . El-Rusyd. Retrieved from https://ejournal.stitahlussunnah.ac.id/index.php/el-rusyd/article/view/70

Hasan, M., Milawati, Darojat, Harahap, T. K., Tahrim, T., Anwar, A. M., . . . Indra, I. M. (2021). Media Pembelajaran. Sukoharjo: In Tahta Media Group.

Juliyanti, P. (2019). Efektivitas Penggunaan Media Audio Visual Melatih Pendengaran dan Daya Ingat Anak Usia Dini di PAUD Barunawati Kota Bengkulu. Bengkulu: Fakultas Tarbiyah. Retrieved from http://repository.iainbengkulu.ac.id/4542/

Khumairaa, R., & Nugraha, S. A. (2024). Menumbuhkembangkan Sikap Religi Pada Anak Usia Dini Melalui Pembiasaan Membaca Doa Harian di TK Negeri Meleber Kec. Meleber Kab. Kuningan. Diksi: Jurnal Pendidikan dan Literasi, 3(2). doi:10.62719/diksi.v3i2.85

Lestari, W., & Sari, S. P. (2025). Penerapan Media Video untuk Meningkatkan Kemampuan Kognitif Siswa di Sanggar Bimbingan kepong, Kuala Lumpur Malaysia. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Indonesia (JPPI),, 5(2). doi:10.53299/jppi.v5i2.1447

Maghfi, U. N. (2020). Penerapan Media Audio-Visual dalam Meningkatkan Pembelajaran Anak Usia Dini Kelas Akhir yang Tepat di PAUD Tsabita Kalianda Lampung Selatan. Jurnal Buah Hati, 7(2). Retrieved from https://ejournal.bbg.ac.id/buahhati/article/view/1163/1049

Mayeni, R., Wiwita, R., Handayani, R., Veni, Nazmai, Y., & Sefrinal. (2024). Penerapan Media Audio Visual sebagai Upaya Meningkatkan Kemampuan Berbahasa Anak Usia Dini melalui Metode Bercerita. Journal on Education, 6(4). doi:10.31004/joe.v6i4.6366

Muliyah, P., Aminatun, D., Nasution, S. S., Hastomo, T., Sitepu, S. S., & Tryana. (2020). Exploring Learners' Autonomy in Online Language-Learning in STAI Sufyan Tsauri Majenang. Getsempena English Education Journal, 7(2). doi:10.46244/geej.v7i2.1164

Puspitasari, T., Hasnawati, & Rozaidawati. (2023). Efektivitas Penggunaan Metode Audio Visual Melatih Pendengaran dan Daya Ingat Anak Usia Dini di PAUD Al-Khoiriyah Pekon Sukupadang Kecamatan Cukuh Balak Tanggamus. Ath-Thalib: Jurnal Penelitian Mahasiswa, 1(1). Retrieved from https://jurnal.stittanggamus.ac.id/index.php/ATH-THALIB/article/view/45

S, A. (2022). Hadis Tarbawi.

Sari, R. (2017). Pengantar Penelitian Kuantitatif. Yogyakarta: Deepublish.

Sugiyono. (2022). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Titin, A. (2022). Meningkatkan Kemampuan Membaca Anak Usia Dini melalui Kegiatan Permainan Kartu Kata di TK Centre Desa Jatitengah Kecamatan Jatitujuh Kabupaten Majalengka. Journal of Early Childhood Islamic Education, 1(1).

Zainuddin, & Nopriyanti, R. (2021). Strategi Penerapan Media Audio Visual dalam Menanamkan Nilai Kesabaran pada Anak Usia Dini di KB Mawar Indah Muara Penimbung Ulu. Symfonia: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(1). doi:10.53649/symfonia.v1i1.7

Downloads

Published

2025-09-29