Pengembangan Media Pohon Pintar untuk Siswa Kelas I MI Tarbiyatul Huda

Authors

  • Nanik Ulfa Universitas Islam Raden Rahmat Malang, Indonesia
  • Aulia Saffida Universitas Islam Raden Rahmat Malang, Indonesia
  • Romadlon Chatib Universitas Islam Raden Rahmat Malang, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.62719/diksi.v3i1.38

Keywords:

Addition and Subtraction, Learning Outcomes, Media, Smart Tree, Student

Abstract

Learning media in madrasah ibtidaiyah is still very limited, especially in addition and subtraction material. This study aims to produce Smart Tree learning media on Addition and Subtraction Materials in Class I MI Tarbiyatul Huda Arjowinangun Malang City which meets valid and practical criteria. This type of research is development research, the development research model used is the Borg and Gall development model, namely: a) research and collection of initial information, b) planning, c) development of initial product format, d) expert validation test, e) product revision, f) small group trial, g) product revision, h) large group trial, i) final product refinement, j) dissemination, but in this study only until the large group trial stage due to time constraints. Data collection techniques were carried out by researchers using questionnaires, observations, and tests. Based on the results of the study, it was found that the results of layout practicality validation were 96%, material validation was 80%, and 80% media validation. The results of the data analysis of the field trial test showed an increase from the average value of the pretest results was 68.3% and the average post-test was 82.2%. Also obtained are the test results of tcount≥ ttable which is 2.91 ≥ 1.75, meaning Ho is rejected and Ha is accepted. Thus, there is a significant difference in the implementation of the Smart Tree learning media. This shows that the Smart Tree learning media is feasible to use and can improve student learning outcomes.

References

Afandi, M. A. (2022). Urgensi Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa. Al Ibtida’: Jurnal Program Studi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 10(1), 1–16.

Amir, A. (2016). Penggunaan media gambar dalam pembelajaran matematika. Jurnal Eksakta, 2(1), 34–40.

Awiria, Nurhayati, S., Catur, P., & Y. (2020). Pembelajaran Matematika SD Kelas Rendah. CV Bianglala Kreasi Mandiri.

Basri, H. (2018). Kemampuan Kognitif Dalam Meningkatkan Efektivitas Pembelajaran Ilmu Sosial Bagi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan, 18(1), 1–9. https://doi.org/10.17509/jpp.v18i1.11054

Batubara, H. H. (2018). Pengembangan media pembelajaran matematika berbasis android untuk siswa SD/MI. Muallimuna: Jurnal Madrasah Ibtidaiyah, 3(1), 12–27.

Darman, R. A. (2020). Belajar dan pembelajaran. Guepedia.

Elitasari, H. T. (2022). Kontribusi Guru dalam Meningkatkan Kualitas Pendidikan Abad 21. Jurnal Akuntansi, 6(6), 9508–9516.

Fatimah, F. N. (2013). Penggunaan Media Benda Konkret Pada Tema Lingkungan Untuk Peningkatan Hasil Belajar Siswa di Sekolah Dasar. JPGSD, 1(2), 216.

Kholil, M., & Usriyah, L. (2019). Pengembangan buku ajar matematika terintegrasi nilai-nilai keislaman dalam penanaman karakter siswa madrasah ibtidaiyah. Madrasah: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 12(1), 52–62.

Kirom, A. (2017). Peran guru dan peserta didik dalam proses pembelajaran berbasis multikultural. Jurnal Al-Murabbi, 3(1), 69–80.

Mariyana, F., Anisa, L. N., & Rakhmawati, Y. (2022). Peningkatan Hasil Belajar Materi Bangun Ruang dengan Media Benda Konkret Papercraft Kelas II. As-Sibyan, 5(2), 123–133.

Mulyasa, E. (2005). Kurikulum Berbasis Kompetensi. PT. Remaja Rosdakarya.

Nurmila. (2021). Pengembangan Media Pohon Pintar Pada Tema 7 Subtema 2 Pembelajaran Ke 2 Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas IV SDN 07 Manggelewa. Skripsi tidak diterbitkan. Mataram: Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Universitas Muhammadiyah Mataram.

Permatasari, K. G. (2021). Problematika pembelajaran matematika di sekolah dasar/madrasah ibtidaiyah. Jurnal Pedagogy, 14(2), 68–84.

Rachmantika, A. R., & Wardono, W. (2019). Peran kemampuan berpikir kritis siswa pada pembelajaran matematika dengan pemecahan masalah. In PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 4, 439–443.

Rantikasari, F. F., Samidi, & Atmojo, R. W. (2015). Penggunaan Media Danbo Papercraft Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Bangun Ruang Sederhana. Didaktika Dwija Indria, 3(8), 2339.

Sari, S. G., Ambiyar, A., Aziz, I., & Leffega, C. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Pohon Pintar Pada Materi Penjumlahan Pada Kelas I SDN 52 Parupuk Tabing (Studi Berdasarkan Asesmen). Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(2), 1207–1216.

Shoimah, R. N. (2020). Penggunaan media pembelajaran konkrit untuk meningkatkan aktifitas belajar dan pemahaman konsep pecahan mata pelajaran Matematika siswa kelas III MI Ma’arif NU Sukodadi-Lamongan. MIDA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 3(1), 1–18.

Ulfa, N. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Matematika Berwawasan Lingkungan untuk Meningkatkan Hasil Belajar materi KPK dan FPB. Jurnal Elementary: Kajian Teori Dan Hasil Penelitian Pendidikan Sekolah Dasar, 3(1), 21–25.

Umardiyah, F. (2020). Pembelajaran Konstruktivisme Menggunakan Media Benda Konkret Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Geometri Bangun Ruang Di Sdn Karangmojo Ii. EDUSCOPE: Jurnal Pendidikan, Pembelajaran, Dan Teknologi, 5(2), 85–90.

Downloads

Published

2024-01-24